Aangepast Paardrijden

Aangepast Paardrijden.

Bij onze stichting kan iedereen met wat voor beperking dan ook komen genieten en leren kennismaken met de paardensport. Jong en oud vind bij ons een stabiele en rustige situatie. Door de rust van onze paarden ,komen zij tot rust. Wij ontvangen ruiters met een redelijke rompbalans en die redelijk zelfstandig op kunnen stappen. Door paard te rijden ben je bezig met je balans, train je je spieren, en heb je plezier. Door de lessen die in groepsverband worden gereden, onstaan er vaak vriendschappen, dit motiveerd weer om lekker bezig te zijn. Tijdens de lessen houden wij ons met een aantal factoren bezig, een goede zit, liefde geven en liefde krijgen. Het opzadelen of het afzadelen doet de ruiter zelf, dit uiteraard met de hulp van een van onze vrijwilligers. Op deze manier hebben ze al even kunnen aanvoelen op welk paard ze gaan stappen, kunnen ze ook rustig een "band" opbouwen.

De omgang met de paarden is zeer belangrijk, doordat een paard niet oordeeld voelen mensen zich vaak al 1 met hun dier. Het rijden van een paard geeft uiteindelijk een uitdaging, en daardoor leren ze omgaan met een correcte ademhaling, voelen ze (de ruiter) spierspanning en daardoor leren ze ook dat ze kunnen ontspannen.

Tijdens de lessen doen wij van alles, zo doen we dressuurmatig rijden, maar gaan we ook als het mooi weer is wel eens naar het park of het strand (zomer). Uiteraard gaan de vrijwilligers mee en loopt er iemand naast het paard. Zo houden wij het leuk voor de ruiters maar ook voor onze paarden. Tevens organiseren wij ong. 2 x per jaar een wedstrijd. De lessen die wij organiseren worden door een gediplomeerd IPG-instructrice (instructie paardrijden gehandicapten) gegeven.

Ben jij iemand of ken jij iemand die een beperking heeft in welke vorm dan ook, en misschien wel eens kennis wil maken met het aangepast paardrijden? Neem dan contact met ons op.